Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

07 september 2009

Helgens mat


Till förrätt gjorde jag en "kantarellgömma". Jag stekte kantareller och gullök som jag blandade med riven västerbottenost, lite creme fraich, färsk timjan, salt & peppar. Lägg en klick på en smördegs fyrkant och rulla ihop. Snurra ändarna. pensla med ägg och in i ugnen på 200 grader i ca 25-30 minuter.



Till huvudrätt blev det helstekt oxfilé, kantarell risotto och pepparsås. Lite sockerärtor för det grönas skull. Jag använde kött termometer och tog ut köttet vid 60 grader. Det blev helt perfekt rosa, det smälter i munnen. Tycker man inte om rosa kött så SKA man inte äta oxfilé om man frågar mig. Man förstör köttet om det blir välstekt. Ta fläskfilé istället. Inte kul att servera en torr skosula;(
Koka risotton efter beskrivning. Lägg i kantareller och mycket riven parmesanost.
salta & peppra. Jätte gott.



Efterrätt blev en "cookiemousse".
7 port.
5 dl grädde
250 g mjölkchoklad
4 äggulor
100 g mörk choklad
1 dl hasselnötter
Passionsfrukt 5 st
*ispa grädden hårt. Smält mjölk chokladen. Rör ihop gulorna i en stor skål. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör i lite i taget av grädden. hacka mörk choklad och nötterna. Vänd ner i moussen. Fyll glas och låt stå i kyl minst 2 h. Garnera med passionsfrukten.

Inga kommentarer: