Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

23 januari 2011

En massa nya recept

 Kasslergratäng med pesto. Recept: Strimla kassler, skiva färska champinjoner, hacka lite purjolök. lägg i en form. Blanda cremefraich och grädde med pesto efter smak. salta/peppra. Häll över och toppa med riven ost. Servera med blomkålspuré. Mums!

 Lövbiffrullar fyllda med ädelost. Min älskade blomkålspuré till.
 En onsdag kväll åt vi oxfilé med kantarellsås och bulgor. Mormors kantareller som jag har frysen full av.
 Oopsies (LCHF) recept: vispa 3 äggvitor JÄTTE hårt. Vispa ihop gulorna med 100 g Philadelphiaost. Blanda ner i äggvite smeten.  Klicka ut på bakplåtspapper ca 6 st. Grädda i 150 grader i 30 min. Funkar som "smörgåsar" eller som efterrätt med grädde och hallon. Nyttigt värre!!
 Auberginegratäng med fetaost och nötfärs. Bryn färsen med hackad lök och champinjoner. Salta och peppra. Skiva auberginen och fräs dem lätt. Varva allt i en form, med fetaosten. toppa med riven ost. Häll på lite grädde. ca 25 min i ugnen 200 grader.
Lördagens eferrätt som jag härmade "halv åtta hos mig". Vinnar receptet från i veckan. Äggtoddy, den va super god. Vispa 2 dl grädde. Vispa 4 äggulor med socker. blanda ihop och häll upp i glas. In i frysen. Vid srevering toppar du med lite florsocker, snabbkaffe, kakao. Häll upp lite konjak i ett äggskal. Mums kan jag säga. En ny favvo!

Inga kommentarer: