Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

25 september 2013

Nyttigt bröd


Håller på som mest med 5:2 dieten som dem flesta:)) tycker att det går jätte bra, har blivit några kilon ner, jippi!!  Alla normala matdagar kör jag efter Lchf och sedan blir det mycket soppor. Köttsoppa på burk är BARA 60 kalorier per portion!!! Så det har jag bunkrat med, hahaha!!  Sen fick jag en råsaftcentrifug när jag fyllde, så den har jag också använt flitigt. Idag körde jag päron, lime, och broccoli, fantastiskt god!  Och idag har jag bakat både ett mjukt bröd och ett fröknäcke. 
Så varsågoda, här kommer recepten!


Här är receptet till fröknäcke

2dl dinkel eller majsmjöl
1dl solroskärnor 
1dl pumpakärnor
1dl linfrön
1tsk spiskummin
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja

Blanda ihop och häll sedan ner 2 1/2 dl kokande vatten. Bred ut på bakplåtspapper till så tunt du kan. Grädda sedan ca 1 h på 174 grader.



Mumsigt bröd

200 g linfrön
50 g sesamfrön
50 g mandel
50 g hasselnötter
50 g fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk brödkrydda

Mixa allt till ett "mjöl"
Blanda sedan ner 
50 g smält smör
1 dl crème fraich
250 g keso
6 ägg

Rör ihop till en smet som du sedan fyller en brödform med. Lägg ett smörpapper i formen eller olja mycket. In i ugnen i ca 60-80 minuter i 175 grader.


Ha en underbar dag!

Kram H

Inga kommentarer: