Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

14 september 2011

LCHF recept!



Här kommer flera recept på väldigt god mat!

 Jag älskar zuccini och här har jag hyvlat dem till "pasta" och blandat med riven parmesanost. Till det gjorde jag en sås på kvibbile gräddädel. Riv osten och vispa ut med 2 dl cremefraich, ner med 1 msk kalvfond och lite vitlök. Färdigt! servera med kycklingfilé. Bon apetit!



 Här har jag fräst upp likadan zuccini i olja och med lite kryddor. Till det en kycklinggryta som jag har haft i följande: Lök, champinjoner, cremefraich, grädde, kycklingfond, cajunkrydda. Plus lite riven ost på.



En jätte god gratäng.  Skiva zuccini, paprika, lök, och champinjoner. Fräs detta med lite olja. Lägg upp i en gratängform så att botten blir fylld. Fräs sedan 800g nötfärs med lite kryddor, ex taco krydda. häll sedan över färsen i formen och toppa med en sås: 3 dl cremefraich, 2 dl grädde, 2 msk majonnäs, 2 dl riven ost och lite chiliflakes. Resultatet blev jätte gott!

 Här är gårdagens mat. Jag blandade en sås på 2 msk chiliaioli, 1 msk majonäs, 3 msk cremefraich och 2 dl riven ost. Detta täckte jag laxbitar med och in i ugnen i ca 20 minuter.  Sallad på färska champinjoner, sallad, lök o tomater.



En ny favvo! Rättikagratäng!
Recept: Skiva rättikan med en mandolin tunnt. Koka skivorna i lättsaltat vatten ca 20 minuter. Varva sedan i en form rättikan med hackad lök, riven ost, smör, vitlök. Jag gjorde även en sås på philadelpiaost som jag rörde ut med grädde och massor av vitlök o peppar. detta hällde jag över. ugn 225 grader i ca 30 minuter.
Måste säga att jag blev glatt överraskad! Även A tyckte den va god. 

Rättikagratäng med grillat kött o sallad.

Inga kommentarer: