Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

26 april 2013

Bouillabaisse

Jag bara älskar fisk o skaldjurssoppa!! Gjorde en bouillabaisse så här på en fredags kväll:) Kan det bli så mycket bättre! Och för en gångskull så fanns det hjärtmusslor på citygross:) gillar dem mera än blåmusslorna. Men smakar det så kostar det, 129:- för ett litet nät med musslor. Men det var SÅ gott! Fixade även en egen hemmagjord saffransaioli till.

Här kommer receptet:

Soppa:
Fräs följande i en kastrull utan att få färg. 1/2 strimlad fänkål,2 hackade morötter,1/2 hackad purjolök, 1 hackad gullök, 1/2 hackad röd paprika och 1 hackad vitlök. Slå på ca 6 dl fiskfond, 1 burk krossad tomat, 1 dl vitt vin och hackad färsk timjan. Låt allt koka i ca 15 minuter. Lägg sedan i vit fast fisk, ca 600 gram. Efter en stund lägger du i halva nätet med musslor och 200 gram räkor. Det får absolut INTE koka när du lagt i räkorna!!! Låt stå på svag värme ca 5 minuter.

Aiolin gör du så här!

Lägg två äggulor i en skål, pressa två vitlöksklyftor och vispa ihop. I med ett kuvert saffran, vispa.
Under kraftig vispning häller du i ca 1 1/2 dl neutral olja. Smaksätt med 1 tsk citronsaft, salt o peppar.

Till soppan hade vi vitlöksbröd:)

Måste säga att det blev otroligt gott, så ett tips till er, testa denna soppa!!! Du lär inte bli besviken, jag lovar!!


Fatet blev fullt med musselskal;))

Ha en underbar fredagskväll!

Kram H



Inga kommentarer: