Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

31 augusti 2011

LCHF mat!

Här kommer lite middagstips för oss som kör LCHF. Har kört snart två veckor och vågen pekar sakta nedåt, hitintills 2 kg, så jag är nöjd. Men det är bara att köra på och inse att detta är mitt nya liv. Måste fortsätta efter det att jag är "nöjd". Det är alltid då som jag börjar att fuska och smyga in lite extra gott i vardagen. Men NU är det SLUT med det. Så tråkigt att kilona alltid kommer tillbaka fortare än man tror, tyvärr:) Men hoppas nu på att dem ska försvinna i en rasande fart, hihihi! Det finns ju faktiskt jätte mycket gott man kan göra och jag ska köpa några flera böcker för då är det enklare när man har färdiga recept att gå efter.  Och jag kan varmt rekommendera "fröbrödet" som jag lagt ut tidigare i veckan. Älskar att få känslan att äta "macka". Testa att göra, super enkelt!  Lycka till!


 Gratinerad blomkål. Recept: Dela färsk blomkål i mindre bitar. Häll upp olivolja i ett glas och där i pressar du några vitlöksklyftor och häller i lite chiliflakes, blanda. Häll över oljan på blomkålen och blanda omkring. In i ugnen i ca 15-20 minuter i 200 grader. Till det grillade vi en fläskfilé och sparris. Sås: 2 dl cremefraich, 1 dl grädde, 1 msk kalvfond och vitlök.



 Zuccinipasta med kyckling.  Recept: Hyvla en zuccini och lägg i ett durkslag, salta o låt stå ett tag. Riv lite parmesanost och hacka lite persilja och blanda det med "pastan".
Kycklinggryta: Dela fileerna i mindre bitar, bryn tillsammans med lök och färska champinjoner. Häll på 3 dl grädde och 2 msk stark ajvar, 1 tärning hönsbuljong, vitlök o peppar. Super gott!


Egna biffar som jag serverade med egen coleslaw. Riv vitkål och blanda med cremefraich, majonnäs, dijonsenap, rödlök salt o peppar. Gott till det mesta!

Inga kommentarer: