Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

24 augusti 2011

LCHF...är min melodi...

...just nu iallafall, hahaha!! Köpte denna kokbok med husmanskost och den är jätte bra. Har testat flera recept med lyckat resultat. Här nera har jag laggt upp några recept!




 Ett stort problem med att köra GI el LCHF är ju att man ska avstå från allt bröd(!) och jag som är bagardotter och uppvuxen på skogaholmslimpa(spåren sitter kvar) så är det det som är svårast:( Men jag hittade detta recept på ett fröbröd i boken och det är JÄTTE gott! Liknar det bara en macka så är jag jätte glad!
Här kommer receptet: Fröbröd!
1 ugnsplåt
3 ägg
3 dl riven ost, ex västerbotten el prästost
1 msk majonnäs
2 msk keso
1 1/2 tsk bakpulver
cirka 5 dl frön, ex sesamfrön, hela linfrön, solrosfrön el pumpakärnor. (jag blandade alla dem)
*Sätt ugnen på 225grader
* Blanda ägg, ost, majonnäs, keso och bakpulver i en bunke. Smeten kommer att bli ganska rinning. Tillsätt sedan fröna tills smeten blir fast, men inte torr.
* Bred ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper och tryck ut den med hjälp av baksidan på en sked. Smeten ska bli ganska platt.
* Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter eller tills brödet får en gyllenbrun färg.
LYCKA TILL!


Dem här "bullarna" gjorde jag till kräftskivan. mumsiga va dem!
Recept kommer här!
Ostmuffins 8 st
5 ägg
1/2 dl grädde
2 dl riven ost, ex västerbotten, cheddar el prästost
1 krm grovmalen svartpeppar
olika fyllningar: Salami,tärnad parmesanost och soltorkade tomater.
Chevré och hackade rostade valnötter
el Vaniljpulver, stevia och smör.
(Jag körde på salami fyllningen)

* Sätt ugnen på 175 grader
Rör ihop ägg, vispgrädde, och ost i en bunke.
* Smaksätt med peppar.
*Tillsätt någon av fyllningarna.
* Häll smeten i stora muffinsformar, använd gärna en muffinsplåt så håller de formen bättre.
* Grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter. Vill du att muffinsen ska få mycket färg kan du använda grillfunktionen sista minuterna.
LYCKA TILL!

Inga kommentarer: