Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

08 juli 2009

Utflykt till Klarsjön och recept på kantarellpaj


Var idag på utflykt till Klarsjön och på vägen dit finns ett café som heter JÄGMÄSTARGÅRDEN. Och jag kan varmt rekommendera en tur dit.
Jag som älskar pajer så fanns det hur många alternativ som hels. Jag tog rabarber/jordgubb, jätte god. Och ni kan ju se att man kunde nästan dela på en för stor var den, men jag åt hela själv... sen hem & träna en timme...



Så här ser cafét ut.



Maja och kompisen Edvin leker sakletare vid klarsjön.



Edvin och Maja nedgrävda. Jag fick göra detta några gånger...puh!!



Gårdagens middag blev en god kantarellpaj. har en så snäll mamma så frysen är ofta fylld med kantareller.
Recept:4 per
Deg
125 gram smör
3 dl dinkelmjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
Kantareller (1 L)
1 gul lök
timjan salt/peppar
2 dl creme fraich
3 ägg
150 g västerbottenost

Gör så här:
Fräs lök och svamp med timjan.
Blanda ägg med creme fraich.
Rör ner osten och svampblandningen.
Salta och peppra, ha i lite mer timjan, gärna färsk.
Fyll pajformen och sätt in i ugnen ca 30 minuter, 200 grader
Lycka till!!

1 kommentar:

Johanna sa...

Härligt! Vädret vände till sist på din semester. Barnen gillade utflykten och jag är mycket tacksam att de fick följa med hann med saker som legat över mig i år...så gräs och städa tomten. Dom somnade båda innan klockan åtta, visst är barn söta när de sover :-)