Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

03 mars 2013

Torskrygg med vitvinssås

Det såldes torskrygg på citygross i veckan, som jag längtat:)
Inte ofta dem har det.
Så lördagens middag blev torsk bakad i ugn, en bulgurotto med trattisar och vitvinssås.

Jag brynte fisken i panna med smör. Salta o peppra och lägg över på ett ugnsfat. I med termometer och ös lite med smör under tiden. Jag hade ugnen på 180 grader tills fisken nådde 50 grader. Blev så perfekt:)
Bulgurotto gjorde jag istället för risotto. Jag blandade i en klick smör, riven parmesan(mycket) och trattisar. Blev en krämig o god Otto;)
Vitvinssås 4 pers
Hacka några champinjoner och en liten gul lök och fräs i smör i en kastrull.
Häll på ca 5 dl fiskbuljong och ca 5 dl vit vin. I med lite hackad persilja, två lager blad och några vitpepparkorn. Koka upp o skumma av lite under tiden den reducerar ner till drygt hälften.
Häll i ca 2 dl grädde och red den med majsenamjöl. Sila såsen, i med lite pressad citron, salta o peppra efter smak.

En god middag blev resultatet och det räckte till matlåda:)
Och nu var det ju mello så då blev det lite efterrätt också, ett måste!
Lite maräng i botten, en god glass, denna gång triumfs päron/mjölkchoklad, grädde och färska hallon. Enkelt o gott!

Sen tyckte jag det var tråkigt att resultatet blev två killar till final, så nu är Louise Hoffsten ensam tjej i finalen. Har det inträffat nån gång innan eller?!
Men som ni vet gillar jag ju Carola och hon ska ju va med på lördag så jag är iallafall jätte nöjd:))
DET ser jag fram emot:)
Nu är det Vasaloppet och slapp i soffan och kanske en skridskotur senare under dan.
Om nu Maja vill följa med förstås!!

Ha en härlig söndag vänner!
Kram H




Inga kommentarer: