Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

11 mars 2012

LCHF recept + en syndig frestelse....


LCHF Wrap!
Recept: 2 st wrap
4 ägg
4 msk grädde
2 msk fiberhusk
krydda med grillkrydda
Vispa ihop och låt stå en liten stund. Stek som pankaka!
Jag fyllde med en tonfiskröra gjord på kesella och majonäs, hackad lök och färsk timjan. Enkelt och väldigt mättande. 


 En annan favvo är ju en enkel omelett som jag använder istället för ett tortillabröd.
På med taco kryddad köttfärs, riven ost, lök, avocado, annanas, mm.Super gott! Men är man stenhård på lchf så skippa annanasen!


 Fyllda fläskfilé rullader!
Denna gång fyllde jag dem med en soltorkad tomatcreme och lufttorkad skinka, kryddade med basilika.
Bryn rullarna i smör och lägg över dem i en ugnsäker form. Såsen är på grädde, cremefraich, kalvfond, soltorkad tomatcreme, vitlök, salt o peppar. Till detta sötpotatis och morötter i ugnen. Äter inte detta som tillbehör så ofta, men nån gång ibland så är det ju super gott. Maja älskar sötpotatis!


 Kycklinggratäng med champinjoner och färska örter!
recept: 4 per
4 st kyckling fileér
färska champinjoner
1 kruka basilika
1 kruka timjan
cocktail tomater ca 20 st
1 burk creme fraich
5 dl grädde
5 msk italiensk kalvfond
tomat pure ca 1 msk
vitlök
salt o peppar
Dela kycklingen i lagom stora bitar. Bryn dem i stekpannan och lägg över dem i en form. Dela svampen och fräs dem i smör. Lägg över kycklingen. toppa med tomaterna. I en bunke blandar du grädden, creme fraichen, hackade kryddorna och resterande ingredienser. Häll över i formen och in i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Jag serverade en bulgurotto till detta. Då kokar jag bulgurn och blandar sedan i riven parmesanost och riven västerbottenost och en klick smör. Jätte gott!



 Ingen LCHF efterrätt tyvärr!
Men sjukt god var den. Såg i halv åtta hos mig i veckan denna hallon cheescake!
recept:
smula 200 gram digestive och blanda med 50 gram smält smör. Tryck ut i en form.
Vispa ihop 400 gram philadelfiaost med 1 1/2 dl socker och skalet från en citron.
Smält 200 gram vit choklad och där i lägger du ner två ark gelatinblad.
Vispa 2 dl grädde lätt. Där i lägger du 200 gram hallon som du dränkt in med en nötlikör först. Jag tog limoncello.
Blanda ner den vita choklad krämen i sockerblandningen. Efter det har du i grädden/hallonsmeten. Blanda ihop allt och häll över i formen. Låt stå i kylen minst två timmar. Servera med färska hallon!


Fläskfilé gryta med ajvar och blomkålsgratäng!
Strimla köttet i små bitar och stek i smör tillsammans med en hackad gul lök. I med champinjoner. Häll i 1 burk creme fraich och 3 dl grädde. 2 msk kalvfond, 1 msk balsamico creme, vitlök och så förstås 4 msk ajvar.
Koka blomkålen lätt och lägg över i en form som du toppar med fetaost och riven ost, häll på lite grädde och peppra. In i ugnen i ca 20 minuter tills den fått fin färg.
Smaklig måltid.
Älskar att laga mat, så synd att man inte har mera tid.

Inga kommentarer: