Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

28 september 2011

LCHF recept!

       Kantarellsoppa!
Recept: Fräs lite hackad charlottenlök i en kastrull tillsammans med 1 liter kantareller. Häll på 3 dl grädde och 2 msk kycklingfond. Låt puttra en stund och skumma av. Mixa soppan och spä med mjölk el vatten. Salta o peppra. Sjukt gott! Jag gjorde några västerbottenflarn till. Kunde nästan skippat huvudrätten för soppan är såå himla god.
  

     En köttfärslimpa som jag fyllde med fetaost, hackade gröna oliver och soltorkadetomater. Kryddade med basilika och timjan. Och till det min blomkålspuré som jag kan ha till allt...älskar den!
 

        I lördags köpte vi rödspättafileér som jag fyllde med en kantarellost och toppade det med riven ost och in i ugnen i ca 2o minuter i 200 grader. Och titta där...min puré igen, hihihi! Min Maja älskar den och det är ett topp betyg kan jag lova!



            En chokladmousse som jag gjorde på pulver(!) från "alpnäring", fettfri och sötad med sötningsmedel. Kanske inte det bästa men god ändå. Toppade gjorde jag med turkisk youghert med lite vaniljsocker i.


            Mina Oopsies! Ett allternativ till bröd. Recept: 3 ägg (dela dem) 100 g philadelphiaost. Vispa vitorna jätte hårt. Vispa ihop gulorna med osten. Blanda ner i vitan försiktigt. Sedan mixade jag solrosfrön ca 1 dl till små hack och blandade i smeten, och så en nypa bakpulver. Klicka ut smeten till ca 6 st högar och in i ugnen i ca 15 minuter. Funkar väldigt bra om man som jag längtar efter en macka!