Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

02 januari 2010

Nyår 2009-2010


Denna fina orchide fick jag av mina gäster på nyårsafton. Hoppas jag bara kan få den att trivas. Är ju inte världens bästa när det kommer till blommor. Det kan ju Anders intyga. Han blir väldigt glad när jag kommer hem med konstgjorda växter istället, förstår inte varför...



Årets sista middag bestod av förrätt: rödbetscarpaccio.
Recept: 4port.
1/2 kg rödbetor
1/2 dl rostade pumpakärnor
2 msk arla smör&rapsolja
1 tsk flingsalt
2 dl ruccola
ädeloströra: 70 g kvibille ädel glögg, 1 dl kesella.
Koka rödbetorna med skal. skölj under kallt vatten och gnid av skalet. Skär i tunna skivor. Lägg rödbetorna på en tallrik och ringla över smöret. strö över saltet och pumpakärnorna. lägg på ruccolan, toppa med röran.

Huvudrätt: Helstekt oxfilè med kantarellrisotto. Gjorde en sås på grädde, kalvfond, vitlök, salt och congnac, super god blev den.Risotton finns under recept.
Efterrätt: cremebrulè som jag serverade med hallonsorbet och färsk frukt.Helheten blev lyckad tycker jag. Men jag glömde bort att fota all mat så endast förrätten finns på bild.

Fick presentkort på Nordik så idag var jag där och köpte min efterlängtande gratängform från Rice. Har så länge suktat men tyckt att priset på 559:- va för mycket. Men med ett presentkort så känns det ju nästan gratis, eller hur! Så nu kommer mina pajer och potatisgratänger smaka SÅ mycket bättre, tror ni inte det?



Av min vän Johanna fick jag detta fat i nyårspresent(alldeles för mycket, johanna)Också rice. Vill ha allt. Så börjar jag spara nu så kanske jag får ihop allt tills jag blir 50!

Inga kommentarer: