Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

29 januari 2012

Lite nya Lchf recept

Här kommer det lite mera recept som jag lagat sista veckan. Om ni vet några bra Lchf kokböcker så tipsa mig gärna! Är lite sugen på den nya baka i lchf, lite kul att det faktiskt går att baka nått gott till fikat nån gång ibland. Jag testade en kladdkaka i helgen som man hade sukrin i och fiberhusk. Den blev god, men otroligt söt, så jag mådde nästan lite illa efterråt. Tyder ju på att man nu är känslig för det söta;) Och det är ju inte fel eller hur! Jag förredrar nog att äta min brieost med skinka som efterrätt härdan efter....:)
Men håll tillgodo med följande recept!




 Fläskfilé gryta med ajvar!
Grytan gjorde jag med lök, färska champinjoner och paprika. Skär köttet i bitar och fräs i smör tillsammans med svampen, paprikan och löken. I med en burk cremefraich och grädde. Smaksätt med ajvar och vitlök. Brukar även ha i lite kalvfond.
Till detta serverade jag zuccinipasta som jag älskar. Hyvla zuccinin och lägg i ett durkslagg och på med salt. Låt det vattnas ur lite och krydda med persilja och riven parmesanost. Jag brukar äta bara "pastan" till grytan men fuskade lite denna gång och åt lite bulgur till:)



           Köpte LCHF mat bilagan förra veckan och i den så fick jag tips om denna pizza!
Botten är samma som en oopsi smet fast man har i riven ost också.
Vispa ihop tre ägg gulor med 200 gram philadelpiaost, i med 3 dl ost. Vispa vitorna jätte hårt och vänd ner i äggsmeten. Bred ut på smörpapper och in i ugnen ca 15 minuter i 200 grader. Ta ut och på med valfri fyllning och in i ugnen igen en stund så osten smälter. Detta var jätte gott och kommer nog bli en ny favvo!


 Och från samma tidning hittade jag detta!
Taco omelett, suveränt gott.
En vanlig omelett på två ägg och lite grädde. Sedan hade jag på köttfärsen och blandat med lök, fefferoni, riven ost, tomater och sås på cremefraich med lite tacokrydda i. Så enkelt men jätte gott!



 I går hade vi gäster och till förrätt så gjorde jag en sparrispannacotta.
Kokade upp 4 dl grädde, hackade i ett knippe sparris(sparade knopparna), spetsade lite med balsamico creme(citron), saltade o pepprade och till sist i med stavmixern o körde den slät. I med 2 1/2 gelatin blad. Häll upp i martiniglas. Jag toppade med färska räkor, lufttorkad skinka som jag kört i ugnen så dem blir krispiga o goa. OCH jag min dumma nöt glömde bort sparrisknopparna till serveringen. Dem låg kvar i sin skål i köket:) Men det var jätte gott ändå!





Inga kommentarer: