Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

09 januari 2012

Recept på krämig risotto!

Lax med krämig risotto!
Ingredienser till 4 personer

4 st laxfiléer
150 g avorioris
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 dl vitt vin
1 burk hela tomater
1 paprika
1 morot
1 fänkål
1/2 zuccini
5 st grön sparris
2 stjälkar blekselleri
50 g riven parmesan
1 kruka basilika
100 g smör
1 citron
1 chilli
200 g räkor

Gör så här!
1. Skala räkorna och fräs skalen i olivolja. Slå på en liter vatten o skjud i 20 min o sila av räkskalen.
2. Hacka alla grönsaker. Fräs ris, lök o vitlök i olivolja.
3. Slå på vitt vin, tomat, paprika, morot och fänkål.
4. Späd med den varma räkbuljongen under omrörning i ca 15 minuter. Gå in med resterande grönsaker och smaka av med salt o peppar.
5. Stek laxen på hög värme med smör på en sida, salta o peppra. Fortsätt steka laxen i 80 grader i ugnen.
6. Smält smöret, blanda i hackad chilli o citronsaften.
7. Lägg upp risotton i botten, lägg på räkorna o laxen ovanpå. Lägg chillismöret över rätten och garnera med riven parmesan o basilika.

Kan verkligen rekommendera denna rätt!! Den blev supergod. Jag la inte laxen på utan bredvid på ett fat.
Lycka till!



Inga kommentarer: