Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

20 februari 2012

Fröbröd, muffins...


Idag jobbade jag bara på fm, sedan hade jag tänkt att gå och träna med Maja. Det finns ett lekrum på friskis som hon har tjatat om att få va i. Men när jag kom hem efter jobbet, (hon va inte själv hemma, A jobbade i källaren) så hade hon ångrat sig och ville INTE följa med själv! Har ju planerat att vi ska dit imorgon med Johanna och hennes barn, så då tyckte Maja att hon ville vänta tills dess. Så vad gör man då? Jo, bakar! Vi knallade upp till netto( har ju ingen bil fortfarande)och fyllde på mitt fröföråd! Så här kommer lite recept på nyttigheter, håll tillgodo!

 Här kommer mitt fröbröd igen. Vilka frön man har i spelar ingen roll. jag kör med pumpa o solrosfrön.
Recept
3 ägg
3 dl riven ost
1 msk majonnäs
2 msk keso
1 1/2 tsk bakpulver
ca 5 dl frön
Rör ihop allt utom frönen till en lös smet. Häll sedan i frönen. Blanda ihop,  häll ut på smörpapper,och platta ut med en sked. Ugnen i ca 15 minuter i 225 grader.


 Och så här ser det ut färdigt. Allt som ser ut som en macka älskar jag! Bagarbarn som jag är!


 Jag gjorde en ny satts av mina "fröchock".
Nu hade jag
2 äggvitor, vispa jätte hårt. sedan hackade jag 50 gram mörk choklad, i med det. hällde sedan i 2 dl solrosfrön, 1 dl pumpafrön, hackade 5 st torkade aprikoser och i med 1 dl kokosflingor.
Rör ihop och häll ut på smörpapper och platta ut. In i ugnen i ca 25- 30 minuter i 200 grader.
Detta funkar jätte bra som fika bröd.


 Färdigt resultat av mina "fröchock"


 Ostmuffins!
Har gjort dem här förrut men hade då en annan fyllning. Idag körde jag med zetas paprika/oliv hack och svartpeppar i hälften av muffinsarna. Dem andra hade jag bara i vaniljpulver så att dem blir goda till kaffet!
Recept
8 st muffins
5 ägg
1/2 dl grädde
2 dl riven ost, ex västerbotten el prästost
1 krm svartpeppar
Förslag på fyllningar: salami, parmesanost och soltorkade tomater. Chévre och hackade valnötter. Vaniljpulver, stevia och smör. Gör du dem med vaniljpulvret så skippa pepparn!


Så här ser dem ut som jag gjorde med vaniljsmak. Dem blev faktiskt goda. Anders fick smaka en till kaffet idag och han tyckte dem va goda.

Inga kommentarer: