Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

19 februari 2012

LCHF recept

Som vanligt kör jag på med min lchf, och det funkar för mig. Sedan jag börjat köra ganska hårt med styrketräning så har jag stått stil, grrrr!!! men det är ju så att muskler väger mer än fett, jag vet det men det är inte roligt! Fast äntligen så har denna vecka visat -1/2 kg, inte mycket men ändå:) Fast jag har ju märkt att valken inte är lika stor i midjan, hurra!! och armarna börjar att bli lite mera fasta.  Bara att fortsätta jobba på. Har ju nämt tidigare att jag har ända fram till september på mig att tappa resterande 4 kg.  Och kanske blir resultatet ännu bättre än vad jag satt som mål.
Här kommer lite mera recept på lite blandade maträtter. Först ut är en TÅRTA!




Smaskigt värre! Gjorde en liten tårta efter Björn Ferrys recept.
Tårtbotten: 2 msk vatten
70 gram mörk choklad
150 gram mandelmjöl (3 påsar mandelspån a´50 gram)
1-2 tsk florsocker ( jag tog bara 1/2 tsk)
40 gram mjukt smör

1. Koka upp vattnet. Dra åt sidan och rör ner den hackade chokladen så den smälter.
2. Kör mandelspånen till mjöl i matberedaren. Tillsätt florsockret och smöret. Sist i med chokladen.
3. Tryck ut smeten i en liten pajform och in med den i frysen i ca 1 timma.
4. Toppa tårtan med grädde, bär och hackade nötter.
Lycka till!


  Hittade på dessa kakor när mamma och pappa skulle komma på fika.
Kallar dem för "fröchock"
Jag vispade 3 äggvitor till hårt skumm. Sedan rörde jag i följande ingredienser.
50 g mörk hackad choklad, några torkade hackade aprikoser, 1 dl pumpafrön, 1 dl solroskärnor, 1 dl dinkelflingor, 1/2 dl kokos, och lite gojjibär som jag la i vatten en liten stund innan jag la i dem i smeten. hällde ut på smörpapper och plattade ut. in i ugnen i ca 30 minuter i 200 grader, så att allt rostas ordentligt! Blev faktiskt godare än vad jag trodde.




 Köpte dem här hjärtformade små minipaj formarna på citygross för några veckor sedan. Tyckte dem va så fina! Köpte några till igår, men tyvärr så fanns inte den här ljusa turkosa färgen kvar. Utan jag köpte dem i en lite mörkare turkost. Men det blir snyggt att blanda dem färgerna.
Här har jag gjort en köttfärspaj till förrätt. Degen gjorde jag på fullkorns dinkelmjöl.
Sedan en köttfärsröra där jag blandade i champinjoner, lök, vitlök, ajvar, hackade oliver, grädde och ägg. Hällde upp röran i pajskalen och toppade med riven ost. In i ugnen i ca 30 minuter i 200 grader.




 En ny favorit är ju broccoligratäng. Här har jag smulat över fetaost och sedan vispat upp ägg med grädde och hällt över. Sedan in i ugnen ca 20 minuter i 200 grader. Här åt vi bara en grönsallad till, alltså helt vegetariskt! Fast dagen efter hade vi gratängen till matlåda och då åt jag en bit lax till, suveränt gott.




 En repris som jag gör ofta, stekt fläskfilé, blomkålspuré och min sås på italiensk kalvfond. Recept på puren och såsen finns tidigare.



 Älskar zuccini. Här har jag hyvlat till "pasta". Sedan på med mozarella, riven parmesanost, svartpeppar och ringlat lite balsamico creme över. Till det fläskfilé och samma sås till. Börjar bli tjatigt med min sås, men Maja älskar den och vill ha den till allt:) Och den är jätte god, jag lovar.


Idag till frukost gjorde jag dem här kokospannkakorna. Jätte goda!
recept till 4 per.
5 ägg
4 dl grädde
1/2 dl fiberhusk
1 dl kokosflingor
1 krm salt
4 dl mjölk

1. Vispa äggen och häll i grädden, husken, kokosen och saltet.
2. Rör i mjölken. Låt stå ca 15 minuter så smeten tjocknar.
3. stek i rikligt med smör.
servera med bär och vispad grädde.


Inga kommentarer: