Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

26 februari 2012

Sparris soppa...

 Till förrätt gjorde jag en sparris soppa. Så enkelt och så gott!
Recept till 2
Hacka en scharlotten lök och fräs lätt i smör i en kastrull. Häll i 3 dl grädde, 1 dl vitt vin, 1 dl vatten,  2 msk kyckling fond. Hacka ett knippe färsk grön sparris(spar topparna) i med hacket. Låt koka i ca 10 minuter. Mixa slät och smaka av med salt och peppar. Koka topparna i lättsaltat vatten några minuter. Garnera soppan med sparrisknopparna. En jätte god soppa, jag lovar.


 Huvudrätten blev kyckling med senapssås och blomkålsris!
Jag stekte kycklingen halvfärdig och la sedan dem i en gratängform. Sedan vispade jag ihop 2 dl creme fraich, 3 dl mellangrädde, 2 msk kalvfond, 3 tsk dijonsenap, lite vitlök och salt o peppar. Hällde detta över kycklingen och toppade med riven ost. In i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Blomkålen river jag och kokar det med matgrädde som jag sedan häller av och blandar sedan i riven ost och en klick smör. saltar och pepprar. Hade sockerärtor till som jag älskar.


Lite suddig bild, men så otroligt gott det är med frukt och bär. Blandade banan, jordgubbar, hallon och björnbär. Lite florsocker på (inte nödvändigt) och till det vispad grädde. Ljuvligt gott. Kunde knappt röra mig i soffan efter all god mat. Maja åt så att hon nästan kräktes;)

Inga kommentarer: