Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

25 april 2011

"Strawberry banana cream pie" i Västerås!!


 Påsken firade vi i Västerås. Och vilket härligt väder det blev. Kunde man inte tro för några veckor sedan;) Har suttit i solen, så nu är jag ganska "bränd", fniss!! Men så underbart, älskar sol och värme.
Sara och Maja sittandes på lilla berget....


...Maja ståendes på det lilla berget!
 Magnus sa att han skulle fixa nått enkelt till lunch!? Vet inte om det här är vad JAG kallar enkelt. Men otroligt GOTT som vanligt. Han hade tagit det mesta från ICA buffé.





Dem här blev mina favoriter. Smördeg som fylls med en röra av äggstanning,cremefraich,västerbottenost. Ugnen ca 25 min. Låt kallna och skär upp i rutor och dekorera med gräddfil, stenbitsrom, rödlök och krasse. Tappa räkningen på hur många jag åt, så det var nog en hel del!

Den obligatoriska snapsen....som jag avstod ifrån. Det är ju såå äckligt!!



Den AMERIKANSKA menyn började med "buffalo wings" och två olika dipper till det. SUPER gott!!

Huvudrätten blev Hamburgare(!) kunde nästan gissat det. Hemmagjorda med hembakta bröd till. Och egen cole slaw, jätte gott!
Efterrätten skulle jag fixa och det blev en "strawberry banana cream pie", som jag dessvärre misslyckades lite med. Jag kokade för första gången kondenserad mjölk...det gick bra, men när jag skulle blanda ihop den med den vispade grädden så SKAR sig hela skiten. Hade missat att kolasmeten i burken skulle va kylskåpskall!! Stod svalnad, så kan det gå. JÄTTE kul. Men jag vispade ny grädde och hällde i lite av den skurna kolagrädden. Lite lös blev grädden, men det var inget fel på smaken. Jätte gott! Notera dem fina flaggorna som A drog ut på datan innan vi åkte hemifrån. Pricken över i:et!!

Recept på pajen:
Pajdeg. 150 g smör, 3 dl mjöl, 3/4 dl socker, 1 nypa salt.
Förgrädda pajskalet i 15 minuter i 200 grader. Låt svalna. Fyll skalet med vaniljkräm (5dl) som du toppar med skivade bananer. Blanda ihop den KALLA kolasmeten med den vispade grädden(3dl) och överst en massa jordgubbar!! en riktigt godis paj, super gott!!
* Kondenserad mjölk kokas i burken oöppnad täckt med vatten HELA tiden. 3 timmar på mellan värme. Låt KALLNA helt innan ni öppnar burken. Man får fylla på med vatten några gånger under tiden.

Inga kommentarer: