Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

16 augusti 2009

Zuccinigratäng


Har berättat om denna GI gratäng för många kunder och idag gjorde jag den igen.
Det var ett tag sedan, blir ju mest grillat när det är sommar.
Testade med att ha i fetaost och det var inte helt fel.

Recept:
500 g nötfärs
1 gul lök
1 stor el. 2 små zuccini
1 burk krossade tomater
1 burk champinjoner
1 paket fetaost, kan uteslutas.
1 dl matgrädde
timjan el oregano
salt/peppar
vitlök
mozarella liten boll

Skiva zuccinin på längden till tunna platter, lägg på hushållspapper och salta.
Vattnet ska dras ur. Låt dem ligga ca 20 minuter.
Bryn färsen, lägg i den hackade löken. Slå på krossade tomaterna och champinjonerna.
Häll på grädden, krydda. Låt puttra ca 10 minuter.
Varva köttfärsröran med zuccinin i en form och toppa med skivad mozarella.
Jag la i fetaosten smulad mellan lagrena.
Ugnen 200 grader i ca 20 minuter.
Perfekt GI mat!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka trevliga recept, jag har letat efter gratänger som är lätta slänga ihop och bra ta med sig som matlåda med lågt Gi//Tack för dem