Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

27 februari 2011

Lördagens mat

Bakade ett focaccia med rosmarine som vi åt till soppan... 



...som kommer här. En jätte god kantarellsoppa. Recept: Bryn två charlottenlök i en kastrull. Lägg i 1/2 liter kantareller och bryn tillsammans en stund.  Häll på 1 dl vitt vin, 2 dl grädde, 3 dl mjölk och 2 msk kycklingfond. Låt puttra en kvart och skumma av lite med en hålslev. Lägg i färsk timjan och mixa allt till en slät soppa. Smaka av med salt och peppar. Servera med brödet.

 Till huvudrätt gjorde jag en kantarellrisotto, ryggbiff och en tomatsallad med rödlök, basilika och citronjuice och lite olivolja.


 Testade att göra en chokladfondant, och denna gång lyckades jag få loss dem från skålarna utan att dem föll ihop som en geggig röra på fatet. Recept: 4 st. 3 ägg och två äggulor vispas ihop med 60 gram socker.
Smält 100 gram mörk choklad (minst 70 procent) med 100 gram smör till en jämn smet.
Tillsätt lite av äggblandningen i chokladsmeten, rör tills det är väl blandat. Ha i resten och blanda väl. Sikta över 35 gram vetemjöl och 25 gram kakao och blanda ihop med en metallsked.
Smöra små suffléformar och häll upp smeten, det ska vara ända upp till kanten.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 - 12 minuter. För att få loss dem, för en bordskniv runt kanterna försiktigt. Stjälp upp dem på ett fat och servera lite glass till. Så ljuvligt gott, mums!
PS. receptet är halverat om ni tycker det ser konstigt ut.


Ett jätte gott vin drack vi till maten.  Amarone alfa zeta

Inga kommentarer: