Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

23 mars 2011

Lammfilé med rostade rotsaker & rödvinssås


I lördags gjorde jag detta till middag. Lammfilé som jag köpte på citygross. Tyvärr inte färskt men fryst gick jätte bra. Fileerna är ju jätte små och smala, så jag rulla in dem i rosmarin och vitlök och band ihop dem till en tjockare filé. Brynte dem i stekpannan och sedan in i ugnen tills dem vissade 55 grader. Till det rostade jag olika rotsaker med sötpotatis som är så gott.  Rödvinssåsen gjorde jag så här: Fräs scharlottenlök, vitlök,tomatpure och morötter en stund. Häll sedan på vatten, rött vin, oxfond och lite råsocker. Redusera till hälften och sedan hällde jag i lite grädde, (som man inte brukar ha) men den blev så himla god. Hällde även i stekfettet efter lammet. Super god mat kan jag säga. Nästa gång ska jag köra på lammracks, om jag hittar det vill säga.



Till efterrätt så gjorde jag en chokladmousse från alpnäringen som är fettfri och faktiskt jätte god. 

Inga kommentarer: