Majasrum

Majasrum
Välkommen till min blogg. Här blandar jag friskt av allt jag tycker om. Mat, inredning, resor, hår, och så klart min familj!

16 september 2010

Fyllda bröd

Här kommer receptet på det bröd jag ofta bakar när jag bjuder på buffé.

Fyllt bröd: 2 st
Du behöver till degen: 5 dl mjölk
50 g jäst
75 g smör
2 tsk salt
2 msk honung
13 dl vetemjöl
Fyllning: 150 g valfri salami el rökt skinka
3-4 skivade tomater.(jag brukar byta till soltorkade tomater)
2 skivade mozarella bollar
1/2 dl valfria hackade färska örter. tex. basilika,persilja el timjan
gourmetsalt(flingsalt)
Gör så här:
1. värm mjölken till fingervarmt cirka 37 grader.
2. smula ner jästen i en degbunke, häll över mjölken och rör till dess att jästen
löst upp sig.
3. smält smöret och häll i degspadet. i med salt, honung och det mesta av mjölet.
4. Arbeta degen så att den blir smidig, låt jäsa övertäckt i ca 45 minuter.
5. Sätt på ugnen på 250 grader.
6. Ta upp degen på lätt mjölat bord. dela i två delar.
7. Kavla ut varje del till en 0,5 cm tunn kaka. Lägg på salamiskivorna, tomaterna
och mozarellan. Strö över dem finhackade örterna.
8. Rulla samman som en rulltårta med skarven nedåt. Flytta över bröden till plåtarna
med bakplåtspapper på. Låt bröden jäsa övertäckta i ca 20 minuter.
9. Snitta bröden och strö över lite flingsalt.
10. Grädda i nedre delen i 250 grader under ca 10 minuter sänk till 200 grader och
grädda vidare i 25 minuter. Låt bröden svalna under bakduk.

Tips på annan fyllning: fetaost och oliver, ädelost med skivade päron, det är bara att testa, smaken är som baken, lycka till!

Inga kommentarer: